کد مطلب:321313 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:112

استدلال به تورات و انجیل در این که انسان مطاع هست و نه مطیع
گفته است و هم چنین آنچه او بخواهد و بفرماید چه كه من عندالله مطاع است نه مطیع چنانچه آیات كثیره محكمه قرآن شهادت بر این معنی می دهد و ذكر شد و این است مقصود آنچه در مواضع عدیده از توریة و انجیل نازل شده خداوند خدایت را امتحان منما در انجیل متی باب 12 آیه 38 فریسیان پاسخ دادند و گفتند ای استاد از تو خواهش دیدن آیتی را داریم ایشان را جواب داده گفته كه طبقه شریر زناكارایت را جستجو می نمائید و جزایت یوناه پیغمبر آیتی به وی داده نخواهد شد انتهی این مضمون در چند موضع نازل است و اعظم برهان و اكبر دلیل است كه كور و كر و گنگ و دیوانه و ابرص و مرده را كه شفا بخشید شفای ایمانی بود چه اگر واقع شده بود دیده و یا شنیده بودند و سؤال دیدن آیتی نمی نمودند و علاوه آن جوهر صدق می فرمود فلان و فلان نمی فرمود طبقه ی شریر زناكار و مؤید این معنی انجیل متی باب 13 آیه از آن رو كه دل این قوم سنگین است و سخنها را گران استماع می نمایند و چشمشان را بر هم می نهند كه مبادا ببینند و بگوش بشنوند و به دل دریابند و توبه نمایند و من ایشان را شفا بخشم انتهی باری مقصود از آیت یوناه بر خواستن از خواب غفلت و برخواستن در معاد
است و با اینكه مخالف عادت بود مشعر قبول و ایمانش در مقبلین خلق شد و یخلق الله الحق بكلماته و یقطع دابر الكافرین والمجرمین مصدق این بیان و باز یكی دو آیه مزخرفاتی در باب اینكه غیر كتاب معجزی نیست گفته و بعد در سه باب از بیان كه دلیل این مزخرفات است نقل می كند كه بعد انشاء الله ذكر خواهد شد.